VOEDING

Hoi, in deze blog wil ik het hebben over voeding. Voeding wordt in onze volwassen ogen vaak overschat. Want wanneer het kind goed heeft gegeten of de fles is in zijn geheel leeg, dan zal het ook gezond opgroeien. Dat is ten dele waar, maar wanneer het kind voeding opgedrongen krijgt, dan gaat het niet genieten van eten, maar wordt het een noodzakelijk kwaad. Juist bij hele jonge kinderen is het eigen lichaamsbesef en het voelen en ervaren wat er allemaal in je lijf gebeurt heel essentieel. Een gevoel van: "Ik heb trek" en ook "hmmm dat ruikt lekker", zijn belangrijke lichamelijke en zintuiglijke ervaringen. Wij als volwassenen kunnen bepalen WAT we het kind aanbieden en WANNEER, maar het kind zelf bepaald HOEVEEL hij daarvan opeet. Wanneer je dat respecteert zal je kind met plezier gaan eten. Daarnaast kun je het nog meer met gevoel voor de eigen autonomie aanbieden, door de lepel rustig in het gezichtsveld van je kind te brengen, wachten totdat hij zijn mond open doet, dat ook benoemen en je kind de gelegenheid geven om het rustig van de lepel af te happen. 

Neem je kind bij voorkeur op schoot en maak er echt een samen moment van waar jullie beiden van genieten. Daardoor zal je kind zich niet alleen lichamelijk kunnen voeden, maar ook emotioneel kunnen voeden. Wanneer ook zijn emotionele tank is opgeladen, kan je kind na dit samen moment fijn op zichzelf gaan spelen of kan zich overgeven aan het slapen. 

Picardie glaasje. Deze heeft een mooie bolling die zich prettig tegen de lippen vormt.

Picardie glaasje. Deze heeft een mooie bolling die zich prettig tegen de lippen vormt.

Zet voor een eetmoment alles klaar, zodat je niet meer van tafel hoeft te gaan om spullen te pakken. Bij hele jonge kinderen kun je deze handeling al verduidelijken door de slabber te laten zien, deze om te doen en dan je kind uit te nodigen om bij je op schoot te komen. Gebruik bij voorkeur een Picardie glaasje om water in te doen en een metalen lepel om vanaf te happen. Dit eet zoveel prettiger dan van plastic. Eet smakelijk, je kind zal het ook doen. 

ANDERS KIJKEN

Hoi, leuk dat je de moeite neemt om mijn blog te lezen. Mijn naam is Jeanine Mulder en ik ben Pikler® Pedagoog. Vanaf 1994 run ik mijn eigen kinderopvang organisatie en ik heb al vele kinderen en hun ouders mogen begeleiden. Daarnaast coach ik mijn pedagogisch medewerkers in het anders kijken naar kinderen. Het kind zien als een competent persoon waar je mee in gesprek gaat. Door het benoemen van je handelingen, het benoemen van de blikrichting van je kind of heel concreet, wat je jouw kind ziet doen, vergroot zijn woordenschat, maar biedt je kind de gelegenheid om samen met jou de handeling vorm te geven. Denk hierbij aan verschonen. Daardoor wordt verschonen een gezamenlijke activiteit. Hoe leuk is dat?

Hoezo anders kijken naar kinderen?

Ik wil je meenemen in het anders kijken naar je kind. In onze huidige maatschappij gaat alles steeds sneller en worden we overladen met spullen waarmee het verzorgen, vervoeren, enz. steeds makkelijker kan. Dat is aan de ene kant heel mooi, maar de andere kant van de medaille is dat we onze kinderen hiermee hun eigen leerproces ontnemen. Een leerproces van het zelf mogen ontdekken, het leren dat iets goed gaat, maar juist ook dat iets niet goed gaat. Kort door de bocht: "Vallen en opstaan" en dat dan in de breedste zin van het woord. Wanneer je de gelegenheid krijgt om na je 'val' weer zelf 'op te mogen staan', dan geeft dat een hele andere kijk op je zelfbeeld en autonomie. Wanneer daarentegen jou al van alles uit handen wordt genomen, krijg je indirect de boodschap mee dat je het niet kunt, wat niet bevorderlijk is voor je zelfbeeld. Ik ben me ervan bewust dat ouders/verzorgers dat niet bewust doen, het komt juist voort vanuit goeiigheid naar het kind toe. Maar wanneer je indirect een signaal geeft: Jij kunt het niet (zelf), dat willen we niet!!!

Probeer eens bewust even te wachten of ga desnoods op je handen zitten en wacht eens af wat er gebeurt. Ook met het aanbieden van speelgoed. Veel volwassenen willen het spel van kinderen vorm geven, maar daarmee overschatten of onderschatten we de kinderen vaak. Laat ze zelf bedenken wat ze ermee kunnen doen. Probeer maar eens naar je eigen kindertijd terug te gaan waarbij je zelf tot een bepaalde ontdekking kwam. Hoe gaaf was dat? 

 

Kiekeboe............ Anders Kijken!

Kiekeboe............ Anders Kijken!

Even wachten en kijken wat er gebeurt. Het zal je verrassen!